Als bedrijfseigenaar bent u verantwoordelijk voor het bijhouden van de boekhouding van uw bedrijf. Als u over een actuele en nauwkeurige boekhouding beschikt, is uw bedrijf op weg naar succes. Maar als u zich niet concentreert op uw boekhoudkundige taken, kan uw bedrijf snel zinken voordat het de kans heeft om te groeien.

Leer enkele boekhoudtips voor kleine bedrijven om uw boekhouding op orde te houden.

Boekhoudtips voor kleine bedrijven

Gebruik deze zeven boekhoudtips om ervoor te zorgen dat uw boekhouding klopt vanaf het moment dat uw bedrijf is opgericht.

lijst van boekhoudkundige tips voor kleine bedrijven met illustratie van man aan computer en vrouw met boekhoudkundige boeken

  1. Houd persoonlijke en zakelijke financiën gescheiden

Het samenvoegen van uitgaven lijkt op het eerste gezicht misschien geen slecht idee, maar het kan uw kleine bedrijf al snel enorme hoofdpijn bezorgen.

U moet van meet af aan een zakelijke bankrekening openen om persoonlijke en zakelijke uitgaven gescheiden te houden.

Ook uw bedrijf kan baat hebben bij het openen van een zakelijke bankrekening. Een zakelijke bankrekening kan u helpen:

– U aan uw bedrijfsbudget te houden

– De boekhouding te ordenen

– Uw bedrijfsfinanciën op orde te houden

In sommige gevallen is het scheiden van fondsen niet iets waar uw bedrijf voor kan kiezen. Als uw bedrijf een LLC of een corporation is, moet u een aparte rekening voor bedrijven openen.

  1. Automatiseer zoveel mogelijk

Het is geen geheim dat automatisering een redder in nood kan zijn voor kleine ondernemers. Hoe meer u automatiseert, hoe meer tijd u overhoudt voor uw bedrijf.

Om uw boekhoudkundige verantwoordelijkheden te stroomlijnen, kunt u overwegen uw boekhoudproces te automatiseren met boekhoudsoftware. Met software kunt u afscheid nemen van spreadsheets en het handmatig kraken van cijfers.

Kijk bij het zoeken naar boekhoudsoftware naar zaken als opslag, toegankelijkheid en beveiliging. Maak een lijst van zaken die voor uw bedrijf must-haves zijn, zoals bepaalde functies, prijzen en rapporten.

Ga niet overhaast over tot de aanschaf van software. Doe uw huiswerk om uit te zoeken welke software het beste past bij uw behoeften en die van uw bedrijf.

  1. Houd een grondige administratie bij

Het organiseren en bijhouden van boekhoudkundige gegevens zoals zakelijke facturen, bonnetjes en onkosten kan de boeken van uw bedrijf maken of breken. Als u er niet in slaagt een nauwkeurige administratie bij te houden, kan de financiële situatie van uw bedrijf eronder lijden.

Als u graag een papieren administratie bijhoudt, bewaar deze dan op een veilige plaats (bijv. een afgesloten archiefkast). En zorg ervoor dat u uw papieren boekhouding geordend houdt met behulp van verschillende labels en sorteerstrategieën (bijv. chronologische volgorde).

Als u geen fan bent van papieren dossiers, ga dan voor elektronisch. Bewaar papierloze versies van boekhoudgegevens op uw apparaten of in de cloud om ze veilig te bewaren.

Om ervoor te zorgen dat u uw boekhouding beschermt, kunt u overwegen om zowel een papieren als een papierloze versie te bewaren. Op die manier hebt u een back-up voor het geval boekhoudkundige informatie wordt vernietigd, verkeerd wordt opgeslagen of verloren gaat.

  1. Stel herinneringen in voor deadlines

Als drukke ondernemer kan het gemakkelijk zijn om de tijd uit het oog te verliezen en deadlines te missen. Zodra u het weet, is er weer een maand of jaar voorbij.

Om te voorkomen dat u deadlines mist en ervoor te zorgen dat uw boekhouding klaar is voor het belastingseizoen, kunt u reminders instellen. Voeg de vervaldatums van uw belastingaangifte en andere herinneringen toe aan uw agenda om ervoor te zorgen dat u de komende vervaldatums niet mist. U kunt zelfs een digitale agenda gebruiken (bijv. Google Calendar) om belangrijke data bij te houden en herinneringen voor uzelf in te stellen.

Plan vooruit en zet tijd en geld opzij voor uw bedrijfsbelastingen. Op die manier kunt u uw belastingverplichtingen op tijd betalen en boetes wegens te late betaling vermijden.

  1. Laat een controlespoor achter

Herinnert u zich het verhaal van Hans en Grietje? Zo ja, dan herinnert u zich waarschijnlijk dat zij een spoor van broodkruimels achterlieten om de weg terug naar huis te vinden. Net als broodkruimels achterlaten, helpt een auditspoor u om uw stappen in de boekhouding terug te vinden.

Een auditspoor is een reeks documenten die de transacties in uw boekhouding ondersteunen. Uw spoor kan u helpen transacties op te sporen en te verifiëren of ze correct zijn. Audit trail-documenten zijn bijvoorbeeld inkooporders, facturen en ramingen.

Het creëren van controlesporen in de boekhouding kan uw bedrijf helpen fraude te voorkomen, de nauwkeurigheid te verbeteren en ontbrekende transacties op te sporen. Om ervoor te zorgen dat de boekhouding van uw kleine bedrijf zo nauwkeurig mogelijk is, kunt u overwegen een controlespoor bij te houden.

  1. Houd bedrijfsuitgaven bij

Het kan moeilijk zijn om op bepaalde uitgaven te anticiperen. Sommige uitgaven kunt u voorspellen, terwijl andere onverwacht zijn. Maar als u plant en voorbereidt op het onverwachte, zal uw bedrijf op de lange termijn veel beter af zijn.

Houd in uw boekhouding al uw uitgaven bij, zoals voorraden, inventaris, verzekeringen en nutsvoorzieningen. En bedenk een plan van aanpak voor onvoorziene uitgaven. Op die manier kunt u grotere uitgaven beter voorspellen en komt u in de toekomst niet voor verrassingen te staan.