De boekhouding behoort vaak niet tot de favoriete klussen van een gemiddelde ondernemer. Boekhouding kost veel tijd, het is vaak een web van ingewikkelde regels en wie het onbewust niet goed doet, betaalt hiervoor later een flinke prijs. Veel ondernemers geven dit dan ook uit handen aan een boekhoudkantoor. Deze kantoren zorgen ervoor dat de volledige administratie in hun handen ligt en dat de ondernemers ontzorgd worden. Maar is dit de investering waard?

Waarom doe je eigenlijk aan boekhouding?

Goede vraag, waarom moet dat eigenlijk allemaal, die papierwinkel? Het is allemaal nodig om een goed beeld te krijgen van de staat van je onderneming en van wat je moet afdragen aan de belasting. Het is de balans tussen inkomsten en uitgaven. Je kan nog zoveel inkomsten hebben, als je dat binnengekomen geld ook allemaal weer direct uitgeeft, heb je als onderneming weinig tot geen winst. Om te bepalen hoe gezond je onderneming is, moet er dus een duidelijke balans zijn tussen uitgaven en inkomsten. Boekhouding is hierin essentieel; het is de enige manier waarop je dat duidelijke beeld krijgt en dus is het onmisbaar, hoe vervelend je het ook kan vinden.


Verder wil de belastingdienst graag zien wat je binnenhaalt en wat je uitgeeft. Op die manier kan er namelijk bepaald worden wat je moet afdragen aan de belasting. Wie de boekhouding goed op orde heeft, zal zien dat dit een eenvoudiger klus is dan wanneer die boekhouding juist een zootje is. 

Wat als je je boekhouding zelf doet?

Affiniteit met cijfers en niet bang om een paar uurtjes per maand vrij te maken voor je administratie? Dan kan je dit prima zelf doen. Het is echter een klus die de nodige kennis vereist, zeker als je ook zelf de belastingaangifte doet, en niet elke ondernemer heeft die kennis zo even paraat. Daarbij kost het dus ook tijd. Diezelfde tijd had je ook kunnen besteden aan het binnenhalen van klanten, of het doen van bepaalde klussen. Echter, als je je salarisadministratie in Drenthe doet, moet je wel echt zeker weten dat je alles volgens het boekje doet en dat je niks hebt gemist.

Wat als je een administratiekantoor inhuurt?

Huur je een specialist in, dan zal je zien dat je helemaal geen zorgen meer hebt over je administratie. Het wordt immers allemaal uit handen genomen en dat niet alleen; het wordt uit handen genomen door een kantoor dat precies weet waar de belastingvoordelen te behalen zijn en wat de regels zijn omtrent bijzondere situaties. Wat moet er gebeuren bij zwangerschapsverlof? Wat moet je doen bij langdurige ziekte? Allemaal gevallen die hun eigen regelgeving met zich meebrengen en daarmee apart bestudeerd moeten worden. In zulke gevallen, maar ook in reguliere gevallen, is het goed om de administratie uit handen te geven. Hiermee weet je zeker dat het goed gebeurt en kan jij je verder richten op de zaken waar je echt goed in bent en waar je echt plezier uit haalt.